Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

Μάθημα Ψαρέματος Για Νέους Ψαράδες


Οι αρχάριοι σε κάποιο σπορ (Γκολφ, Τένις κ.α.) μαθαίνουν τα βασικά από έμπειρους δασκάλους, οι οποίοι με κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές τους βοηθούν να κάνουν πράξη τη θεωρία.
Όσον αφορά την τέχνη του ψαρέματος, πριν προσπαθήσει ένας δάσκαλος να μεταδώσει τις ψαρεύτηκες του γνώσεις σε έναν νέο ψαρά, πρέπει να σιγουρευτεί ότι το επίπεδο υπομονής του είναι πολύ υψηλό, ιδιαίτερα αν ο ?μαθητής? που έχει μπροστά του είναι πολύ νέος και τα ερωτήματα που θα έχει μπορεί να είναι οποιασδήποτε φύσεως.
Γνωριμία με τα ψαρευτικά εργαλεία: Φυσικά, πριν ο δάσκαλος προχωρήσει στη διαδικασία εκμάθησης της τεχνικής, απαραίτητο είναι να φροντίσει ώστε ο μαθητευόμενος να εξοικειωθεί με όλα τα εργαλεία ψαρέματος που κυκλοφορούν στην αγορά. Είναι καλύτερο ο νέος ψαράς να ξεκινήσει με ένα set καλάμι-μουλινέ, που είναι εύκολο να χρησιμοποιήσει, όπως με ένα τηλεσκοπικό καλάμι 3,50 μέτρων με action 40-80 γραμμαρίων και ένα μηχανισμό σταθερού τύμπανου (μουλινέ) με χωρητικότητα 200 μέτρα πετονιά διαμέτρου 0,30 χιλιοστά, ώστε να μειωθούν δραστικά όλοι του οι φόβοι και τα προβλήματα. Ο εξοπλισμός πρέπει να είναι αντίστοιχος με εκείνον που θα το χρησιμοποιήσει, καθώς και με την τεχνική ψαρέματος που επέλεξε. Ένας νέος ψαράς δεν πρέπει να ξεκινήσει με εργαλεία που είναι πολύ ?βαριά?, δύσκολα και ογκώδη αλλά και μην χρησιμοποιεί εργαλεία της θάλασσας στα γλυκά νερά ή αντίθετα. Επίσης είναι απαραίτητο να διδαχθεί πως γεμίζει ένας μηχανισμός και με ποιες πετονιές, για να μην αντιμετωπίσει προβλήματα όπως θραύσεις ή μπερδέματα στην πετονιά, τραύματα στο δάκτυλο κ.α.
Μάθημα: Η ρύθμιση της ρέγουλας, οι τεχνικές των πεταγμάτων, οι κόμποι και ο τρόπος που θα δέσουμε τα αγκίστρια μας, η συμπεριφορά μας με τα ψάρια πιασμένα και άλλες κοινές διαδικασίες πρέπει να συζητούνται και να μελετούνται σχολαστικά από πριν και όχι μόνο πάνω στην παραλία ή τη βάρκα. Αν όλα αυτά δεν γίνονται εκ των προτέρων, είναι σίγουρο ότι όταν ο νέος ψαράς βρεθεί πάνω στην ?δουλειά?, με τον αέρα, τα κύματα και γενικά όλες τις δύσκολες συνθήκες, θα ζήσει μια πραγματική ?κόλαση?. Στην περίπτωση του Beach Fishing, καλό θα είναι, κάποια στιγμή, ο δάσκαλος να πάει το νέο ψαρά σε μια παραλία ή σε έναν ανοικτό χώρο, επίπεδο και χωρίς πολύ κόσμο, για να τον εκπαιδεύσει στο πέταγμα. Να του δείξει πως θα τοποθετήσει το μηχανισμό, πως θα περάσει την πετονιά μέσα στους οδηγούς και στην ελεύθερη άκρη της να δέσει ένα αρκετά μικρό και ελαφρύ αντικείμενο ως βάρος ή ένα μικρό μολύβι των 40-50 γραμμαρίων, βοηθώντας τον με τις κινήσεις και το timing down (ο χρόνος που χρειάζεται). Επιπλέον θα του δείξει τις απαραίτητες κινήσεις στην περίπτωση πάλης με πιασμένο ψάρι και πως πρέπει να το βγάλει έξω, ειδικά με φουρτουνιασμένη θάλασσα.
Ψαρευτική Δοκιμή: Ο νέος ψαράς, αφού εξοπλιστεί με τον κατάλληλο εξοπλισμό και μάθει τα βασικά για την τεχνική που θα ακολουθήσει, είναι έτοιμος για μια ψαρευτική δοκιμή ? καλό είναι βέβαια να εφοδιαστεί και με φάρμακα για την ναυτία (ίσως είναι η πρώτη φορά που βλέπει τη θάλασσα). Όσον αφορά τα ζωντανά δολώματα, ο δάσκαλος πρέπει να δείξει στο μαθητή με ένα αγκίστρι στο χέρι το σωστό τρόπο δόλωσης. Αν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν τεχνητά δολώματα, πρέπει να ?διδαχθεί? ο σωστός χρόνος που χρειάζεται για να βυθιστούν, πόσο γρήγορα πρέπει να μαζευτούν και τι πρέπει να γίνει για να δουλεύουν σωστά τα τεχνητά. Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο ο νέος ψαράς να έχει ακόμα προβλήματα με τις κινήσεις του πετάγματος και την πρακτική της τεχνικής ? σε αυτή την περίπτωση είναι καλύτερα η προπόνηση να γίνεται στην αρχή του ?σχολικού έτους?. Αν κάποια στιγμή ο νέος ψαράς βρεθεί να ψαρεύει με το δόλωμα κάθετα κοντά του, πρέπει ο δάσκαλος να δώσει μεγάλη προσοχή σε αυτό που κάνει ? φυσικά δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς ψάρεμα δεξιοτεχνίας! Θεωρητικά, βέβαια, είναι δυνατόν, αλλά φανταστείτε αν κάποια στιγμή πιαστεί κανένα καλό κομμάτι, τι θα συμβεί; Η λεγόμενη ?τύχη του αρχάριου? ισχύει, για αυτό είναι σημαντικό ο δάσκαλος να υπενθυμίσει στον νέο ψαρά να μείνει ήρεμος (εύκολο να το πούμε και όχι να το κάνουμε) κα να εφαρμόζει όλα αυτά που έμαθε κατά τη διάρκεια των ασκήσεων, ελέγχοντας πάντα τις κινήσεις του μαθητή, διορθώνοντας τα λάθη και δίνοντας οδηγίες.
Επιτυχίες και Αποτυχίες: Εκτός από την επιτυχία όμως και τη χαρά που τη συνοδεύει, υπάρχει και η αποτυχία ? Τι γίνεται τότε; Πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μια ενδεχόμενη αποτυχία στην ψαριά; Σε αυτό ακριβώς το σημείο είναι που ο δάσκαλος πρέπει να κάνει κατανοητό στο μαθητή του πως το χάσιμο ενός ψαριού είναι μέρος του παιχνιδιού, δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, μπορούμε όμως (με την τήρηση των κανόνων) να μειώνουμε τις αποτυχίες. Οπωσδήποτε τα κομπλιμέντα στο σύνολο της δουλειάς, η παρότρυνση να συνεχίσει παρά τα λάθη, θα ενθαρρύνει το νέο ψαρά να προχωρήσει σε αυτό το δρόμο πιο τεχνικά και με πιο πολύ πάθος. Για να θεωρηθεί ένα ?μάθημα? ολοκληρωμένο, είναι απαραίτητο να κατανοήσει ο μαθητευόμενος πως η όλη ψαρευτική διαδικασία δεν τελείωσε τη στιγμή που έπιασε τα ψάρια αλλά συνεχίζεται και ολοκληρώνεται στο σπίτι με την τακτοποίηση των πραγμάτων, όπως: αφαίρεση των αγκιστριών, αποθήκευση των μολυβιών και στριφταριών ή των άλλων αναλώσιμων και αντικείμενων που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς και πέταγμα όσων αχρηστεύθηκαν σε κάδους απορριμμάτων. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για τον νέο ψαρά (και όχι μόνο) να βάλει καλά στο μυαλό του πως ακόμα και τα σκουπίδια απομακρύνουν τα ψάρια από τα ? αγκίστρια.
Τέλος, σε κάθε ψαρευτική εξόρμηση είναι απαραίτητη η φωτογραφική μηχανή, που θα αποθανατίσει τη στιγμή σύλληψης του πρώτου ψαριού, αφού αυτή μάλλον είναι η μοναδική στιγμή που μένει για πάντα στη μνήμη όλων, μικρών και μεγάλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου